I)KONSEP MUAMALAT ISLAM
MAKSUD MUAMALAT ISLAM
MUAMALAT ISLAM |
|
Maksud |
Hukum syarak yang berkaitan
dengan urusan kewangan serta jual beli, sewaan, simpanan dan sebagainya. |
Hukum |
Harus |
وَأَحَلَّ اللَّهُ البَيعَ وَحَرَّمَ ٱلرِّبَوٰاْ...........
MATLAMAT
PENSYARIATAN MUAMALAT DALAM ISLAM 1. Menunjukkan Keadilan Allah dalam mengatur
urusan kehidupan manusia2. Mengiktiraf Pemilikan harta melalui akad yang sah 3. Segala urusan dalam amalan Islam bertepatan dengan matlamat Syariat Islam. 4. Menjaga kepentingan penjual dan pembeli serta penyewa dan pemiliknya. 5.
Mendapat keredaan Allah kerana melakukan suruhan Dan meninggalkan larangan
dalam urusan harian
KEPENTINGAN MEMAHAMI DAN MENGAMALKAM MUAMALAT ISLAM
Allah berfirman :
(al-Imam an-Nawawi:Syarah Sahih Muslim)
MUAMALAT ISLAM |
KONVENSIONAL |
Bersumberkan
dalil al-quran dan Sunnah |
Bersumberkan
teori dan pemikiran manusia |
Mengharamkan
riba |
Mengamalkan
riba |
Bebas
daripada unsur judi dan Gharar |
Mengandungi
unsur judi dan Gharar |
Berteraskan
keimanan kepada Allah |
Berteraskan
keuntungan dan kekayaan |
UNSUR YANG DIHARAMKAN DALAM MUAMALAT ISLAM
UNSUR |
MAKSUD |
CONTOH |
i) RIBA |
Pertambahan bayaran dalam urusan
pertukaran barang dan hutanG |
Aiman berhutang daripada Ilham sebanyak RM100.00 dengan syarat Aiman
mesti membayar RM110.00 |
ii) GHARAR |
Kesamaran dalam urusan Muamalat yang tidak
dibenarkan oleh syarak |
Menjual burung liar di udara |
iii) JUDI |
perbuatan
yang melibatkan pertaruhan sesuatu yang berharga. |
Mempertaruhkan wang dalam sesuatu perlumbaan |
iv) DHORAR |
Setiap perkara yang membawa kerosakan |
Melakukan transaksi barang terlarang seperti senjata api kepada
kanak-kanak |
II)PENGERTIAN, RUKUN DAN SYARAT AKAD DALAM MUAMALAT ISLAM
1) MAKSUD
perniagaan dan kewangan.
2) RUKUN DAN SYARAT AKAD
1) Pihak Yang Berakad |
a) Penjual dan pembeli Mestilah
b) Melibatkan dua pihak dan bebas membuat pilihan
|
2)Perkara Yang Diakadkan |
a) Mestilah wujud ketika akad berlaku b) barang atau perkhidmatan yang diakadkan. c) Dapat diserahkan ketika angkat
|
3)Sighah |
a) Lafaz Ijab Dan Lafaz Qabul Adalah Sepadan Contohnya: Ali menyatakan lafaz ijab dengan berkata “Saya beli
sehelai baju ini dengan harga RM100” dan Ahmad berkata ia itu bersetuju
menerima tawaran tersebut. b) Lafaz Ijab Dan Lafaz Qabul Tidak Diikat Dengan Syarat Tertentu. Contohnya: Abdullah menyatakan “Saya jual basikal ini kepada awak
dengan harga RM 1000.00 apabila saya menyambung Pelajaran ke luar Negara.” c) Lafaz Ijab Dan Lafaz Qabul Dalam Satu Pertemuan. |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan